درباره گروه موسیقی
گروه آموزشی موسیقی، زیرمجموعۀ دانشکدگان هنرهای زیبای دانشگاه تهران، از سال ۱۳۴۵ خورشیدی تاسیس و تاکنون به حیات و فعالیت خود ادامه داده‌است.
از بدو تاسیس این گروه تا سال 1380 خورشیدی، گروه موسیقی در یک رشته و در مقطع کارشناسی دانشجو می‌‌پذیرفت و در نیم‌سال دوم تحصیلی 1381-1380 دو رشته با عنوان‌های «نوازندگی ساز ایرانی» و «نوازندگی ساز جهانی» تعریف و فعال شد. بعدها نام این دو رشته به «نوازندگی موسیقی ایرانی» و « نوازندگی موسیقی جهانی» تغییر کرد و تا کنون با همین عناوین به کار خود ادامه داده‌است.
از سال 1386 خورشیدی با راه‌اندازی رشتۀ کارشناسی ارشد آهنگ‌سازی، گروه موسیقی دانشگاه تهران، پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد را آغاز کرد و در اوایل دهۀ 1390 خورشیدی سه رشتۀ دیگر با عناوین «نوازندگی موسیقی ایرانی»، «نوازندگی موسیقی جهانی» و «موسیقی‌شناسی(اتنوموزیکولوژی)» نیز به مقطع کارشناسی ارشد پیوستند و همچنان فعال هستند.
در حال حاضر پذیرش دانشجو در دو مقطعِ کارشناسی با دو رشته و کارشناسی ارشد با چهار رشته از طریق آزمون سراسری صورت می‌گیرد.
در مقطع کارشناسی، دو رشته با عناوین«نوازندگی موسیقی ایرانی» و «نوازندگی موسیقی جهانی» هر سال پس از برگزاری آزمون سراسری و همچنین آزمون عملی در حدود ۱۵ نفر به طور جداگانه دانشجو می‌پذیرند.
تحصیل در رشته‌های کارشناسی موسیقی، بر اساس آموزش دوره متوسطه در هنرستان موسیقی برنامه‌ریزی شده است. بنابراین افرادی که دیپلم هنرستان موسیقی دارند و همچنین سایر افرادی که دانش نظری و مهارت عملی در حد دیپلم هنرستان دارند امکان شرکت در آزمون‌های مربوط به رشته موسیقی را دارند و در صورت قبولی در آزمون‌ها و کسب رتبه و نمرات لازم خواهند توانست در این رشته‌ها پذیرفته شده، ثبت نام کرده و تحصیل دانشگاهی خود را آغاز کنند.
135 واحد درسی شامل دروس عمومی، پایه، اصلی- تخصصی و اختیاری در انواع نظری، عملی و نظری- عملی در هشت نیم‌سال تحصیلی به دانشجویان دوره کارشناسی و 32 واحد در قالب دروس اصلی- تخصصی و اختیاری در چهار نیمسال تحصیلی به دانشجویان کارشناسی ارشد ارائه می‌شود.
ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد از طریق آزمون سراسری برای فارغ‌التحصیلان کارشناسی همه رشته‌ها اعم از موسیقی و غیر موسیقی در چهار رشته با عناوین «نوازندگی موسیقی ایرانی»، « نوازندگی موسیقی کلاسیک»، «آهنگ‌سازی» و موسیقی‌شناسی(اتنوموزیکولوژی)» امکان‌پذیر است.
شایان ذکر است در هر سال تحصیلی، تعداد مشخص و محدودی از فارغ‌التحصیلان رشته‌های کارشناسی موسیقی که براساس مقررات و موازین آموزشی از سوی دانشگاه به عنوان استعداد درخشان شناخته می‌شوند، امتیازِ ورود به دورۀ کارشناسی ارشد یکی از چهار رشته موسیقی را بدون نیاز به شرکت و قبولی در آزمون سراسری خواهند داشت که اصطلاحاً به این امتیاز در اکثر دانشگاه‌ها «ارشدِ مستقیم» گفته می‌شود.
گروه آموزشی موسیقی بر اساس نوع واحدهای درسی که در دو مقطع ارائه می‌دهد برای پیشبرد اهداف آموزشی خود از فضاهای مختلفی همچون کلاس، کارگاه، لابراتور موسیقی الکترونیک، اتاق تمرین با پیانو و بدون پیانو برای تدریس و تمرین بهره می‌گیرد و همچنین در کتابخانه دانشکدگان هنرهای زیبا نیز قفسه‌های مشخصی برای کتاب‌های حوزۀ موسیقی به منظور مطالعه و امانت‌دهی کتاب به دانشجویان در نظر گرفته شده‌است.
در حال حاضر گروه آموزشی موسیقی با کادر مجرب علمی و هنری، متشکل از موسیقی‌دانان برجسته کشور در قالب اعضای هیئت علمی، شامل 15 تن و همچنین مدرسان مدعو از خارج دانشگاه با تحصیلات، سوابق و افتخارات علمی و هنری شامل حدود 30 تن به انجام امور آموزشی و پژوهشی آکادمیک مشغول است.
لازم به ذکر است پذیرش دانشجو در رشته نوازندگی موسیقی ایرانی، غالباً با سازهای موسیقی دستگاهی همچون تار، سه‌تار، سنتور، کمانچه، نی، عود و قانون و در رشته نوازندگی موسیقی جهانی با سازهای موسیقی کلاسیک همچون پیانو، ویولُن، ویولا، ویولُن‌سِل، فلوت، اُبوا، کلارینِت، ترومپِت، ترومبون، هورن و گیتار صورت می‌گیرد.